تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق

ساخت وبلاگ
حجابهای ظلمانی و نورانی در عرفان وجود حجاب هایى از «ظلمت» و «نور» میان انسان و خداى متعال، مسأله‏ اى است که از آیات قرآن و اشارات آنها و از روایات و بیانات وارده استفاده مى‏ شود. با دقت و تأمل در این منابع، به خوبى مى‏ توان به این موضوع پى برد که میان انسان و حضرت حق، یک سلسله حجاب‏ هاى ظلمانى و یک سلسله حجاب‏ هاى نورانى و یا نورى وجود دارد و آدمى در سیر عبودى و سلوک الى الله، باید از این حجاب بگذرد تا به لقاى حق و لقاى وجه الهى نایل آید. گرچه حقیقت حجاب‏هاى ظلمانى و نورانى و چگونگى آنها، با تحلیل عقلى، توضیح لفظى، ترسیم فکرى و تصویر ذهنى روشن نمى‏ گردد و حقیقت امر بالاتر از این است که در قالب الفاظ و عبارات بیاید و چیزى است که براى اهل عمل و آنانى که عیناً مى‏ یابند، معلوم و مشهود است و نه براى غیر آنان؛ اما در عین حال مى ‏توان از مجموع آیات، حجاب‏هاى ظلمانى و نوارنى را در حدّ امکان توضیح داد. «حجاب‏هاى ظلمانى» عبارت است از حجاب تعلّق به بدن مادى، کفر و شرک و عناد با حق و آیات الهى، عقاید و افکار باطل و ناصحیح، اخلاق و اوصاف رذیله، حجاب عادات، اوهام و تخیّلات، تعلّق و اسارت به مظاهر مادى و آنچه غیر حضرت حق است. به بیان دیگر «حجاب‏هاى ظلمانى» عبارت است از هر خصوصیت و رنگى که عارض روح انسان شده، او را به سوى غیر خداى متعال سوق دا تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق...
ما را در سایت تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ojeparvaz40 بازدید : 221 تاريخ : چهارشنبه 29 آذر 1396 ساعت: 0:29

آیا این مطلب صحیح می باشد که هرچه قدر مقام سالک و عارف بالاتر می رود میزان انجام مستحبات او هم کمتر می شود و عارف فقط به واجبات اکتفا می کند؟ پاسخ: خیر این رابطه صحیح نیست. اشاره به چند نکته فضای بحث را روشن تر می کند؛ 1. هر چه انسان مهذب تر و مزکی تر گردد انتظار بالاتری از او هست. لذا مستحبات او تبدیل به واجبات می گردد. البته نه واجبات فقهی بلکه به این معنا که عارف وارسته ای چون امام خمینی (ره) که یک عمر نماز شب خوانده اگر از روی کاهلی و غفلت یک بار برای نماز شب خواب بماند مواخذه می گردد و درجات سلوکی اش کم می گردد اما فردی عادی اگر یک بار نماز شب بخواند خداوند جایزه هم به او می دهد. پس «حسنات الابرار سیئات المقربین». لذا این نسبت برقرار است اما بعضا بلعکس. 2. کیفیت از کمیت ارزشمند تر است. لذا یک عمل خالص از ده عمل معمولی ارزشمند تر است. بنابراین لزوماً عمل عبادی زیاد، خوب نیست. نقل است امام باقر علیه السلام در زمان کودکی امام صادق علیه السلام _ آنگاه که متوجه شدند ایشان عبادت فراوان انجام می دهد و خود را در آن به سختی می اندازد _ به امام صادق علیه السلام فرمودند: «فرزندم لازم نیست اینقدر عبادت فراوان انجام دهی ، بیشتر سعی در خلوص عمل داشته باش.» البته افراد کامل هم در کمیت و هم در کیفیت برترین می باشند و اینطور نیست که کم تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق...
ما را در سایت تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ojeparvaz40 بازدید : 211 تاريخ : چهارشنبه 29 آذر 1396 ساعت: 0:29

«مراقبه» شرط اصلی سیر و سلوک عملی از ابزار و وسایلى که در اختیار انسان قرار دارد تا او را در جهت رسیدن به کمال یارى دهد، از نظر اسلام «مراقبه‏» به همراه لوازم آن مى‏ باشد. به بیان دیگر، از نظر اسلام، اگر کسى بخواهد خودسازى کند و به کمال شایسته خود برسد، یکى از مهم‏ترین ابزارها، «مراقبه‏» است، منتها موفقیت در مراقبه، متوقف بر لوازمى است که توضیح هر یک به اختصار در ذیل مى ‏آید: 1. مشارطه: یعنى انسان ابتدا باید با خودش قرارداد و پیمان ببندد که طبق برنامه‏اى عمل کند; بدین‏گونه که تصمیم بگیرد و بخواهد که از رفتار، گفتار و اندیشه ‏هاى غیرالهى، فاصله بگیرد و به رفتار، گفتار و اندیشه‏ هاى الهى نزدیک‏تر شود و به تدریج، «خوى الهى‏» به خود بگیرد. 2. مراقبه: یعنى انسان در طول زندگى، مدام مراقب حال و وضع خود باشد تا مطابق پیمانى که با خود بسته، عمل کند و - به اصطلاح - خود را به دست امواج هوا و هوس نسپارد، بلکه از حالت انفعالى خارج شود و موضعى فعال پیدا کند تا به تدریج، بتواند نقشى را که شایسته است در هدایت ‏سرنوشت‏ خود و دیگران بر عهده بگیرد. چنین فردى لازم است در زندگى فردى هدفمند باشد و اهداف الهى را ماوراى سایر اهداف زندگى خود قرار دهد. البته میزان موفقیت انسان در جهت مهار و تعدیل و مواظبت از اعمال خود، علاوه بر سعى و تلاش و دقت او با مراتب ایمان، تقوا و توجه او به خدا متناسب تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق...
ما را در سایت تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ojeparvaz40 بازدید : 237 تاريخ : جمعه 24 آذر 1396 ساعت: 12:33

ورود به عرفان نظری، «باید ها و نبایدها» لطفا مختصری درباره عرفان نظری توضیح دهید و چند مورد از کتب عرفان نظری را که مطلوب و مورد تائید بزرگان حوزه علمیه است، نام ببرید. (توصیه می شود ابتدا پست قبلی را مطالعه شود) امروزه در بین مسلمین تنها فرقه ای که به معنی واقعی کلمه عرفان نظری دارد شیعه است. حتّی برخی از نویسندگان بزرگ عرفان نظری ، در اعصار گذشته نیز ، اگرچه متّهم به سنّی بودن هستند ولی از نظر برخی صاحب نظران ، بسیاری از آنها نیز شیعه ولی در حال تقیّه بوده اند. همچنین شواهدی موجود است که نشان می دهد برخی سخنان مطابق با مذاق اهل سنّت ، در کتب این افراد بعدها وارد این کتب شده و به اصطلاح نتیجه ی تحریف است. حتّی برخی محقّقین مثل هانری کُربَن ، محقّق شهیر فرانسوی ، بر این اعتقاد اند که تسنّن با عرفان سازگار نیست و منطقاً محال است کسی هم عارف باشد هم سنّی مذهب. چرا که ارکان عرفان در تضادّ کامل با اعتقادات کلیدی اهل سنّت است. برای مثال یکی از ارکان عرفان ، اعتقاد به وجود انسان کامل در هر عصری که حکومت کلّیّه همواره از آنِ اوست ؛ و جمهور عرفا انسان کامل بعد از نبی اکرم (ص) را علی بن ابی طالب (ع) دانسته اند. همینطور یکی از ارکان عرفان اعتقاد به تجرّد روح ، و عالم عقول مجرّده است که همگی از نظر اهل سنّت مردودند. همینطور عرفا قائل به عصمت تمام ع تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق...
ما را در سایت تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق دنبال می کنید

برچسب : نبایدها», نویسنده : ojeparvaz40 بازدید : 241 تاريخ : دوشنبه 20 آذر 1396 ساعت: 11:59

«مبانی نظری سلوک عرفانی از نظر ملاصدرا و علامه طباطبایی» به لحاظ این که اسلام دین تفکّر و تعقّل است، مسلمانان در طول پانزده قرن،‌ حیات تعقّلی و فکری ویژه‌ای داشته‌اند که از یک جهت می‌توان آن را به چهار دوره‌ تقسیم کرد. دوره ی نخست: دوره ی امامان معصوم و پیروان و اصحاب آنان واست که چند تن از آنان مانند هشام بن حکم، صحابی جوان و پرشور امام صادق (ص) افزون بر آثار شخصی خود، مجموعه‌ای از تعلیمات امامان را فراهم آورده بودند. این دوران تا زمان‌ امام دوازدهم (ع) (329 قمری) ادامه داشت. دوره ی دوّم: از غیبت کبرای امام زمان (عج) تا زمان خواجه نصیر طوسی (672 ق.) فیلسوف و متکلّم و ریاضیدان و منجّم ادامه داشت و در این دوران، عالمان‌ بزرگی در عرصه ی حیات تفکّر و تعقّل اسلامی حضور یافته فعالیت می‌کردند. دوره ی سوّم: از زمان خواجه نصیر طوسی تا تجدید حیات ایران در زمان صفویان‌ ادامه پیدا می‌کند و شاهد ظهور مکتب اصفهان با میرداماد (م: 41. 1 ق.) و شاگردان‌ اوست. این دوره، دوره‌ای بسیار غنی است و زمینه ی تجدید حیات را فراهم‌ آورده است. دوره ی چهارم: دوره‌ای که پیش از این، از آن به تجدید حیات صفوی و مکتب‌ اصفهان به آن یاد کردیم، با ظهور ملاصدرای شیرازی و شاگردان ایشان‌ آغاز می‌شود و تا عصر حاضر ادامه می‌یابد. این اندیشه‌وران، وحدت جدایی‌ناپذیر ا تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق...
ما را در سایت تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق دنبال می کنید

برچسب : ملاصدرا,طباطبایی», نویسنده : ojeparvaz40 بازدید : 219 تاريخ : دوشنبه 20 آذر 1396 ساعت: 11:59

نقشِ ولایتِ «ولی فقیه» در تاریخ ذیلِ ولایتِ «امام معصوم» شما در صحبتهایتان روایتی از امام رضا (علیه السلام) برای توصیف زمامدار امت و ولی فقیه آورده اید که امام می فرماید: «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا اخْتَارَهُ اللَّهُ لِأُمُورِ عِبَادِهِ شَرَحَ صَدْرَهُ فَلَمْ یَعْیَ بَعْدَهُ بِجَوَابٍ وَ لَمْ تَجِدْ فِیهِ غَیْرَ صَوَابٍ فَهُوَ مُوَفَّقٌ مُسَدَّدٌ مُؤَیَّدٌ» «اگر خداوند بنده‏ اى از بندگانش را جهت امور مردم انتخاب کرد، سینه‏ ى او را گشاده مى‏ گرداند. تا در مدیریت خود کوچک‏ترین لغزشى نداشته باشد و امور بندگان را با وسعت نظر سر و سامان دهد. در نتیجه آنچنان توانا مى ‏شود که در جواب‏گویى به هیچ نیازى در نمى‏ ماند و غیر از صواب از او نخواهى یافت و به خوبى مصلحت مردم را در نظر مى‏ گیرد.» با یک جستجو دیدم که بعد از «ولا یَحیرُ فیهِ عَنِ الصَّوابِ» ، آورده است : «فَهُوَ مَعصومٌ مُؤَیَّدٌ ، مُوَفَّقٌ مُسَدَّدٌ ، قَد أمِنَ الخَطایا والزَّلَلَ والعِثارَ ، یَخُصُّهُ اللّه ُ بِذلِکَ لِیَکونَ حُجَّتَهُ عَلى عِبادِهِ ، و شاهِدَهُ عَلى خَلقِهِ ، و «ذلِکَ فَضلُ اللّه ِ یُؤتیهِ مَن یَشاءُ واللّه ُ ذُو الفَضلِ العظیمِ» و در تحف العقول هم بعد از کلمه مُؤَیَّدٌ آورده است که : قد امن من الخطا و الزلل ، خصه بذلک لیکون ذلک حجه علی خلقه ، شاهدا علی عباده ، فهل یقدرون علی مثل هذا فیختارونه ف تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق...
ما را در سایت تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ojeparvaz40 بازدید : 248 تاريخ : دوشنبه 20 آذر 1396 ساعت: 11:59

جناب استاد دلیل عقلی اینکه عرفا و حکماء می گویند اسماء الله مظهر می خواهند چیست؟ مثلا می گویند ولی از اسماءالله است و مظهر می خواهند اگر اسماء الهی مظهر نداشته باشند چه محذور عقلی پیش می آید؟ پاسخ استاد طاهرزاده: وجود اسماء الهی بدون مظهر، مثل آن است تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق...
ما را در سایت تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ojeparvaz40 بازدید : 215 تاريخ : جمعه 3 آذر 1396 ساعت: 13:49

برای خواب جای اساسی در زندگی و تجزیه و تحلیل های خود باز نکنید فرمودید خواب حجت نیست. پس چرا ائمه (ع) به ما دستور العمل برای دیدن خوابشان را داده اند؟ مگر نه این است که ارتباط با عالم غیب ابتدا از طریق خواب و سپس از طریق شهود است؟ اگر امیدوار به رد تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق...
ما را در سایت تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ojeparvaz40 بازدید : 189 تاريخ : جمعه 3 آذر 1396 ساعت: 13:49

شما فرمودید که بهشت و جهنم قراردادی نیستند بلکه صورت حقیقی خود اعمال هستند، از طرفی نیز فرمودید که بهشت و جهنم از قبل بوده اند و الان هم هستند. سوال: این بهشتی که صورت اعمال ماست چگونه قبل از اینکه ما وجود خارجی پیدا کنیم وجود داشته اند یعنی صورت اعم تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق...
ما را در سایت تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ojeparvaz40 بازدید : 218 تاريخ : جمعه 3 آذر 1396 ساعت: 13:49

«بحث روایی دربارة فضیلت ذکر» «برگرفته از تفسیر المیزان» «فاذکرونى اءذکرکم و اشکروا لى و لا تکفرون» پس مرا بیاد آرید تا بیادتان آورم و شکرم بگذارید و کفران نعمتم مکنید (سوره مبارکه بقره آیه 152) در فضیلت ذکر از طرق عامه و خاصه ، روایات بسیارى و تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق...
ما را در سایت تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ojeparvaz40 بازدید : 228 تاريخ : جمعه 3 آذر 1396 ساعت: 13:49

آیا اخلاق نسبی است یا مطلق؟ آیا اخلاق نسبی است یا مطلق؟ اگر اخلاق ثابت است پس دروغ مصلحتی چیست؟ مفهوم نسبیت، امر یا صفت ‏یا حالتی است که از مقایسة یک شی با شی‏ معین دیگر و یا ا تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق...
ما را در سایت تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ojeparvaz40 بازدید : 240 تاريخ : جمعه 3 آذر 1396 ساعت: 13:49

محصول بی نظیر فرهنگی از «دکتر حمید حبشی» شما می توانید کلیة مباحث ایشان را در موضوعات «خانواده» «تربیت فرزند» «ازدواج» «وسواس» «تربیت و مولفه ها» «رسانه» «مدیریت خویشتن» «روابط دختر و پسر» «آشنایی با بحران نوجوانی (ویژة مربیان آموزشی و پرورشی)» ر تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق...
ما را در سایت تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ojeparvaz40 بازدید : 333 تاريخ : جمعه 3 آذر 1396 ساعت: 13:49

تفاوت «عرفان نظری» و «عرفان عملی» «عرفان» در لغت به معناى شناخت و شناسایى است و در اصطلاح روش و طریقه نظری و عملی ویژه‏ اى برای تقرب به خداوند است. نتیجه عرفان چه عرفان نظری باشد، چه عرفان عملی، وصول به توحید و تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق...
ما را در سایت تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ojeparvaz40 بازدید : 204 تاريخ : جمعه 3 آذر 1396 ساعت: 13:49